Aliats
  • Palvelut
    • Strategiamuotoilu
    • Työn kehittäminen
    • Vuorovaikutus
    • Johtamisen kehittäminen
    • Valmennukset
      • Myynnin Highs & Lows -valmennus
      • Palautteen voima -valmennus
      • Tuloksellinen asiakaspalvelu -valmennus
      • Henkilöstökysely & Vahva työntekijäkokemus -työpaja
  • Menetelmät
    • Palvelumuotoilu
    • Työnohjaus
    • Business coaching
  • Näkemykset
  • Mikä Aliats?
  • Yhteys
Aliats
  • Palvelut
    • Strategiamuotoilu
    • Työn kehittäminen
    • Vuorovaikutus
    • Johtamisen kehittäminen
    • Valmennukset
      • Myynnin Highs & Lows -valmennus
      • Palautteen voima -valmennus
      • Tuloksellinen asiakaspalvelu -valmennus
      • Henkilöstökysely & Vahva työntekijäkokemus -työpaja
  • Menetelmät
    • Palvelumuotoilu
    • Työnohjaus
    • Business coaching
  • Näkemykset
  • Mikä Aliats?
  • Yhteys
Aliats
  • Palvelut
  • Menetelmät
  • Näkemykset
  • Mikä Aliats?
  • Yhteys

Palvelumuotoilu

Palvelumuotoilu on liiketoiminnan, organisaatioiden ja palveluiden ihmiskeskeistä ja holistista kehittämistä.

Palvelumuotoilu on liiketoiminnan, organisaatioiden ja palveluiden ihmiskeskeistä ja holistista kehittämistä. Palvelumuotoilu auttaa sinua ymmärtämään organisaatiosi sidosryhmiä ja toimintaympäristöä, sekä hyödyntämään tätä ymmärrystä strategisena kilpailuetuna.

Suppeimmillaan palvelumuotoilun voi määritellä palveluiden asiakaslähtöiseksi suunnitteluksi ja kehittämiseksi. Parhaisiin tuloksiin päästään kuitenkin harvoin pelkästään palveluihin keskittymällä: loistavan asiakaskokemuksen muodostuminen vaatii aina taaksensa toimivan organisaation. Muotoilun osallistavat, ketterät menetelmät sopivatkin oivallisesti myös organisaatioiden sisäisten prosessien, strategian ja henkilöstökokemuksen kehittämiseen.

Vaikka palvelumuotoilu on lähtökohtaisesti hyvin käytännönläheistä toimintaa, sen eräänä heikkoutena pidetään liiallista keskittymistä kehittämisprosessin alkupäähän. Palvelumuotoilija fasilitoi asiakasymmärrykseen pohjautuvien uusien palvelujen, strategisten ratkaisujen ja toimintamallien luomista ja testaamista, mutta organisaatio jää yksin vastaamaan näiden konseptitason suunnitelmien toteuttamisesta käytännössä. Riskinä on, että ansiokkaankaan kehittämistyön hedelmät eivät koskaan muutu toiminnaksi

Juuri tämän sudenkuopan välttääksemme yhdistämme palveluissamme perinteiseen palvelumuotoiluun valmennuksellisia menetelmiä. Autamme innovoimaan uutta, mutta olemme organisaation tukena myös toteuttamisvaiheessa. Asiakkaan näkökulmasta lisäarvoa tuottaa, että toisin kuin monet kilpailijamme, tarjoamme saman katon alta ratkaisuja sekä itse kehittämistyöhön että siinä tuotettujen muutossuunnitelmien läpivientiin. ​

Mihin palvelumuotoilua voi käyttää organisaatiosi kehittämisessä?

Palvelumuotoilun tehokkaat laadulliset tutkimusmenetelmät tuottavat kiteytettyä tietoa organisaatiosi nykytilanteesta, toiminnan kipupisteistä ja vaihtoehtoisista tulevaisuuksista. Kartutat ymmärrystäsi asiakkaistasi ja henkilöstöstäsi sekä kehittämisen kontekstista: kehittämistyö lähtee liikkeelle todellisista muutostarpeista, ei (johtoryhmän omista) oletuksista siitä, mihin kehittämisen resurssit kannattaisi kulloinkin ohjata.
Muotoilu täydentää strategiatyössä tarvittavaa toimiala- ja liiketoimintaosaamistasi tarjoamalla tekemiselle ketterät, osallistavat raamit. Tutustu strategiamuotoilun palveluihimme, jos organisaatiosi toiminnan suunta ja tavoitteet kaipaavat päivitystä!
Palvelumuotoilu tuo kustannustehokkaan ja systemaattisen tavan toteuttaa organisaatiosi kehittämistyötä. Muotoilun prosessi ja menetelmät sopivat minkä tahansa organisaatiosi haasteen ratkaisemiseen palveluinnovoinnista sisäisten toimintamallien uudistamiseen. Palvelumuotoilu taipuu sekä laajempiin muutoshankkeisiin että yhden kehittämispäivän sprintteihin.
Palvelumuotoilu on paitsi prosessi ja joukko menetelmiä, myös tapa ajatella. Muotoilun käyttäminen yksittäisissä kehittämisprojekteissa vahvistaa organisaation kyvykkyyksiä edesauttamalla ketteryyteen, yhteistyöhön ja jatkuvaan kehittämiseen perustuvan muotoiluajattelun omaksumista osaksi organisaation strategista ja operatiivista ydintä.

Mitä hyötyä muotoilusta on organisaatiosi kehittämisessä?

  • Kehittämisen lähtökohtana tieto, ei oletukset: ratkaiset oikeita ongelmia
  • Kehittämistyössä mukana ne, joiden haasteita kehittämisellä pyritään ratkomaan: ratkaisuilla on todellisia ja nopeita vaikutuksia
  • Osallistava yhteiskehittäminen myös sitouttaa henkilöstöä, murtaa organisaatiosi siiloja ja edesauttaa muutosten kitkatonta läpivientiä
  • Parannat sekä asiakas- että henkilöstökokemusta
  • Asiakaslähtöisyys muuttuu korulauseesta koko organisaation toimintaa ohjaavaksi lähtökohdaksi
  • Visualisoinnit ja tiedon kiteyttäminen oivalluksiksi auttavat hahmottamaan kokonaisuuksia ja oleellisia syy-seuraussuhteita
  • Selkeä, fasilitoitu prosessi ja tehokkaat menetelmät – voit itse keskittyä rauhassa substanssipuoleen
  • Lopputuloksena mitattavat myönteiset vaikutukset organisaatiosi liiketoimintaan ja toimintakulttuuriin

Kysy palvelumuotoilijalta!

Haluatko kuulla lisää palvelumuotoilusta ja sen menetelmistä? Tai haluaisitko pallotella jotain konkreettista pulmaa muotoilijan kanssa, ihan muuten vaan? Kysy mitä haluat, palvelumuotoilijamme
Mona Johansson vastaa – ja tekee asioita
eteenpäin vieviä vastakysymyksiä!

Varaa ilmainen sparrailuaika
ALIATS Mona Johansson_väri copy
Palvelut
  • Strategiamuotoilu
  • Työn kehittäminen
  • Vuorovaikutus
  • Johtamisen kehittäminen
Menetelmät
  • Palvelumuotoilu
  • Työnohjaus
  • Business coaching
Tuki
  • Yhteystiedot
  • Mikä Aliats?

© 2023 Aliats Oy. All rights reserved

  • Tietosuojaseloste
Käytämme evästeitä verkkosivuston käyttäjäkokemuksen parantamiseen, analytiikan seurantaan ja markkinoinnin kohdistamiseen.
MuokkaaHyväksy kaikki
Manage consent

Evästeasetukset

Käytämme evästeitä verkkosivuston käytettävyyden parantamiseen, analytiikan seurantaan ja markkinoinnin kohdistamiseen. Osa evästeistä on välttämättömiä sivuston toiminnan kannalta, osa parantaa käyttäjäkokemustasi, ja osaa taas käytetään tilastointi- tai markkinointitarkoituksiin. Valitse tästä hyväksymäsi evästeet!
Välttämättömät
Always Enabled
Nämä ovat sivuston teknisen toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä.
Analytiikka
Nämä evästeet keräävät sivuston käytöstä anonyymia tietoa itse sivuston ja sen sisältöjen kehittämiseen.
Markkinointi
Nämä evästeet mahdollistavat paremmin kohdennetun markkinoinnin kolmansien osapuolten sivuilla.
SAVE & ACCEPT